Yangon en Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Anja Langen - WaarBenJij.nu Yangon en Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Anja Langen - WaarBenJij.nu

Yangon en Mandalay

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

27 Oktober 2014 | Myanmar, Mandalay

Na 12 uur vliegen in een soort van twilight zone, want hoe laat is het nu eigenlijk, hebben we een tussenlanding in Singapore. Een kleine break van een uurtje en dan alweer inchecken voor de vlucht naar Yangon. Na twee ontbijten, ja want hoe laat is het nu eigenlijk? Landen we om 9.20 uur. Even met een paar honderd man de douane door en dan de taxi in naar het hotel. Dat gaat als vanouds, even de drukte in maar het valt alles mee. Het blijkt dat er geen motoren/brommers mogen rijden in de oude stad en dat betekent dus geen herrie. Er wordt weinig geclaxoneerd en wij vinden het hier er erg relaxed aan toegaan. In Royal 74 onze kamer betrokken en een douche genomen en snel als we zijn op naar de Shwedagon Pagode. Een prachtig tempelcomplex, en het is allemaal goud wat er blinkt. Ook hier is het rustig en we verbazen ons hoe schoon het hier overal is. Er hangt een serene sfeer en het is prachtig om te zien. In de namiddag terug naar het hotel en even een jetlagdutje gedaan. Eten in het straatje en de eerste dag zit erop.
Zaterdagochtend via vele stalletjes met allerhande koopwaar naar de Sule Pagode. Het is trouwens heet hier, zo'n dikke dertig graden. Bij het vijfde krekelkraampje ( jakkes! ) slaan we af naar de Sule Pagode, minder indrukwekkend maar we kunnen daar een offertje brengen door een kaartje in een vogelbakje ( foto volgt) te stoppen en deze naar de tempeltop te laten takelen, vast goed voor ons karma. Na twee tempels wordt het natuurlijk tijd voor de markt. We verbazen ons wederom, het is er brandschoon, witte tegels op de vloer en er ligt niets! Veel juweliers, stoffen, kleermakers en gelakte doosjes. Ook hier gaat er weer rustig aan toe, geen opdringerige verkopers. We drinken koffie in de bar Boon, een koffietentje geschoeid op Hollandse leest, ze hebben Dutch stroopwafels en Heineken.
Na weer een ( koude) douche met de schemering naar de Shwedagon Pagode. De zon gaat onder en het goud komt in een ander licht, de kaarsen gaan aan en de pelgrims komen in grote getale om de bidden en te zingen. Zeer sfeervol. We gaan tevreden slapen. Zondagochtend laten we onze voeten onder handen nemen door twee giechelende myanmareese ? jongedames. We kunnen er weer tegen! In de middag naar het vliegveld voor een korte vlucht naar Mandalay. Ook dit verloopt weer goed gestructureerd. We komen tegen zessen bij Peacock Lodge aan, een gezellig guesthouse, met een tuin, tafeltjes en natuurlijk een parasol. De kamer is wederom oké. De boot naar Bagan geregeld voor over vier dagen.
Het is alweer maandag en we gaan vroeg naar Mandalay Hill. 1729 treden de berg op, appeltje- eitje, bovenop de top een aardige tempel, weinig toeristen, veel locals. We eten daarna wat langs de kant van de weg en komen bij een ander complex uit. We worden rondgeleid door een meisje van 15, ze spreekt aardig engels en verdient zo wat bij, gelukkig gaat ze wel gewoon naar school. We lopen een eindje in de hitte, rare hollanders, en bezoeken het Mandalay Palace. Het oogt chinees en is het voormalige paleis van voormalige koningen en koninginnen. Zeer de moeite waard. Enfin weer terug naar het guesthouse, douchen, hotel in Bagan boeken via internet en 's avonds eten bij de Green Elephant. Heerlijk, rummetje en biertje erbij, komt goed met ons. Nu in de tuin en morgen weer op pad naar de drie voormalige koningssteden. Wordt vast weer mooi! Het bevalt ons goed in Myanmar!

• 27 Oktober 2014 - 16:05

Bart Schoppers :

Hee Anja en Marja,

Niet al te communicatief worden hè... Moet wennen...
    Bijzonder om jullie verbazing te lezen dat het een schoon land is....

• 27 Oktober 2014 - 17:40

Moniek:

Ha meiden,

Klinkt allemaal erg ontspannen en sfeervol. Geniet er maar lekker van.
    Goeie tijd nog samen.

groet van ons allebei.

• 27 Oktober 2014 - 18:17

Robert Reinewald:

Dat klinkt allemaal heel goed.
    Geniet er samen lekker van!

Liefs.

• 27 Oktober 2014 - 19:02

Angelique:

Hallo Anja en Marja,
    Wat klinkt dat goed. Je zou zo in het vliegtuig willen stappen. Geniet er lekker van en houd ons maar op de hoogte, dan kunnen wij hier meegenieten. Groetjes Gérard en Angelique

• 28 Oktober 2014 - 15:24

ANNIE EN BEN:

Hoy zwervers wat fijn dat het zo goed gaat.

hier is het goed morgen weer chemo halen.
    Anja als de post zegels niet zo duur zijn wil je dan een paar
    verschillende dan mee brengen voor iemand van de club.
    het weer is hier ook goed wel 15 graden.

heel veel groeten van ons .

MA EN PA

• 15 Augustus 2015 - 03:51